Raňajky naozaj prospievajú! V čarovnej prírode sa ich dokonca nebudete vedieť nabažiť. V ktorej?

Raňajky naozaj prospievajú! V čarovnej prírode sa ich dokonca nebudete vedieť nabažiť. V ktorej?
28. februára 2019 Patrik Boďo

Raňajok je dnes celý internet. Dostanete sa k stovkám článkov o tom, či jedenie po spánku je prospešné, alebo až tak potrebné zas nie je. Poväčšine sa však dopátrate, že správne raňajky sú viac než len prospešné. Aj my sme mali potrebu to odôvodniť a hlavne pozvať vás na výdatné raňajky v krásnom prostredí.

Prečo ľudia a hlavne mladí neraňajkujú?

Viac než polovica Slovákov pravidelne neraňajkuje. Vraj za to môže ranný zhon, odpor k jedlu tesne po spaní, ba dokonca snaha schudnúť. Z výsledkov prieskumu, do ktorého sa zapojilo celkovo 729 žiakov vyplynulo, že až 40 % tínedžerov vôbec neraňajkuje. Alarmujúca je aj nízka konzumácia ovocia a zeleniny a zaujímavým zistením je tiež skutočnosť, že až 48 % žiakov pri jedle pozerá televíziu a 22 % je on-line. Vráťme sa ale späť k jedlu…

Nekráčajte oproti metabolickým poruchám

Vedci zo Švédska na základe tridsaťročnej štúdie zistili, že tí, ktorí si už v mladosti nenavyknú na pravidelné raňajky, môžu mať v budúcnosti problém. „Vikingovia“ skúmali skupinu ľudí, pričom ich zaujímalo, ako sa stravujú. Ukázalo sa, že tí, ktorí neraňajkovali, trpeli po 27 rokoch o 68 % častejšie metabolickou poruchou. Najsilnejší vplyv na rozvoj metabolických porúch mali práve v mladosti zanedbávané raňajky. Najzreteľnejšie sa ukázalo spojenie medzi chudobnými alebo žiadnymi raňajkami v mladosti s obezitou (keď sa tuk ukladá najmä v oblasti brucha) a zvýšenou hladinou cukru v krvi.

Prečo by ste sa mimo tohto prieskumu nad svojím ranným rituálom možno mali zamyslieť a trochu ho pozmeniť, aby sa v ňom našlo miesto aj na raňajky? Čím skôr sa ráno najete, tým rýchlejšie prebudíte svoj metabolizmus a ten môže začať pekne spaľovať uložené tuky. Okrem toho, ak raňajky preskakujete s pocitom, že aspoň ušetríte nejaké kalórie, veľmi si bohužiaľ nepomôžete. Hladný človek toho totiž zje oveľa viac, než keby sa ráno naraňajkoval.

“Neraňajkovanie môže mať negatívny vplyv na reguláciu hladiny cukru v krvi,” vedúca štúdie Maria Wennbergová.

Aby toho nebolo málo, ranné občerstvenie zvyšuje úspešnosť v pamäťových a poznávacích testoch. Vaša pamäť bude po raňajkách oveľa dlhšie aktívna, vydržíte dlhšie sústredenie a môžu sa zlepšiť vaše celkové výsledky v štúdiu aj v práci.

Čo jesť?

Na raňajkách je výhodné, že počas nich môžete s čistým svedomím zjesť viac-menej čokoľvek, pretože to potom počas dňa v pohode strávite. Hlavne vtedy, keď telo vystavíte nejakému pohybu. Navyše nebudete cez deň pociťovať taký hlad, takže vám na obed postačí menšia porcia. Ak sa pýtate, čo sa na raňajky najviac odporúča, tak v prvom rade si treba uvedomiť, že raňajky by mali tvoriť asi 25 % denného energetického príjmu, mali by byť zdrojom zložených sacharidov, bielkovín aj ovocia alebo zeleniny.

Správne raňajky by mali obsahovať vždy čerstvé ovocie alebo zeleninu, tekutiny, ďalej napríklad celozrnné pečivo s kvalitným syrom alebo chudú šunku či domácu nátierku, pričom vhodnou voľbou sú aj mliečne výrobky. Čo tak si podobné raňajky užiť v obklopení Belianskych Tatier v komfortnom rodinnom rezorte Kamzík? Keď nie ste naučení raňajkovať, po ochutnaní našich dobrôt si možno na pravidelný režim raňajok navyknete aj doma. Tešíme sa a prajeme dobrú chuť!

Zdroj: Lenka Kollerova z agentúry Neopublic Porter Novelli – zdravie.sk, style.hnonline.sk, emco.cz, Zdenka Tomis – zena.aktualne.cz